Úprava energetické soběstačnosti vozidla Grand California 600/680.
Jedním z nejčastěji řešených témat ohledně vozidla VW Grand California 600/680 je jeho energetická (ne)soběstačnost. Každý majitel tohoto auta už zažil ten nepříjemný moment překvapení, když se po relativně krátkém čase používání na centrálním displeji objevilo hlášení – „baterie je vybitá“.
Mám pro vás dobrou zprávu. Je rok 2024 a na tento „neduh“ máme řešení. 🙂
Technologie AGM vs. LIFEPO
Výdrž a kapacita sériově dodávané 92Ah AGM baterie u GC má své hranice. AGM technologie, s maximálním využitím 50 % své kapacity, poskytuje vozidlu 46Ah energetické soběstačnosti, což při běžném provozu lednice, LED osvětlení a topení vystačí zhruba na 24 hodin. Poté je nutné buď nastartovat motor, nebo připojit auto na kabel.
Pokud tedy majitel GC neplánuje své vozidlo používat výhradně v kempu, rychle dosáhne jeho energetických limitů. Tyto limity se nám podařilo posunout díky bateriím s technologií LIFEPO, jejichž využitelná kapacita (při poloviční hmotnosti oproti AGM) dosahuje hodnoty 100 %. Robustnost této „chemické směsi“ nabízí vysokou proudovou zátěž, rychlejší nabíjení a obrovské množství vybíjecích cyklů.
Kombinace velkokapacitní LiFePo baterie (300Ah) s výkonným měničem napětí (1300W) umožňuje využití 230V v celém vozidle, pro napájení kávovaru, nabíječky elektrokol, počítačů, TV apod. 🙂
Běžné „stání na divoko“ se tak může snadno prodloužit z 1 na 4-6 dní.
Solární záchrana
Příplatková výbava VW ve formě solárního panelu, pevně osazeného na střeše GC600/680, vzbuzuje pocit energetické nesmrtelnosti, nezávislosti a svobody. Bohužel jen do okamžiku, kdy nás měření efektivity a výkonu těchto panelů vrátí zpět do nepříjemné reality.
Příklad z praxe: 104Wp solární panel u GC600 za ideálních světelných podmínek, při dokonalém sklonu ke slunci, za posledních 6 měsíců nedosáhl výkonu vyššího než 68Wp. Kvůli přímému nalepení panelu na střechu auta (bez možnosti chlazení) se přehřívá a jeho výkon rychle klesá. U GC680 se 174Wp panelem to nebude jiné.
Dispoziční řešení střechy GC není bohužel nejvhodnější a jakákoliv dodatečná montáž FV panelu na střechu je složitá. Jedním z řešení solárního nabíjení může být přídavný přenosný skládací solární panel, který lze v případě potřeby k autu připojit. (160Wp, 225Wp atd.)
Pokud vás tedy trápí krátký „elektrický dojezd“ vaší Grand Californie a plánujete navštívit i jiné destinace než jen evropské kempy, existuje pro vás řešení.
Na trhu si již našly své místo tři základní „energetické balíčky“, které dokonale pokryjí potřeby běžných i nejnáročnějších uživatelů – cestovatelů.
V případě potřeby je samozřejmě možné navrhnout celou energetickou sestavu podle konkrétních požadavků (kapacita baterií, výkon měniče apod.).
⚡️ECONOMY⚡️
- 200Ah LiFePo baterie – Pylontech
- 50A nabíjení během jízdy – Victron Orion XS50
- Monitoring stavu nabití baterie pomocí mobilní aplikace.
- 30A nabíjení ze sítě 230V – Victron BlueSmart 12V/30A
CENA: 79.500 Kč s DPH
⚡️⚡️COMFORT⚡️⚡️
- 200Ah LiFePo baterie – Pylontech
- 50A nabíjení během jízdy – Victron Orion XS50
- 700W měnič napětí – Victron Multiplus 800 VAC
- Monitoring stavu nabití baterie pomocí mobilní aplikace.
- 35A nabíjení ze sítě 230V
CENA: 95.700 Kč s DPH
⚡️⚡️⚡️PREMIUM⚡️⚡️⚡️
- 300Ah LiFePo baterie – Campervans
- 50A nabíjení během jízdy – Victron Orion XS50
- 1300W měnič napětí – Victron Multiplus 1600 VAC
- Systém Cerbo GX s 5palcovým dotykovým displejem
- LTE modem, GPS monitoring, 3 teplotní senzory
- 70A nabíjení ze sítě 230V
- 15A MPPT regulátor s přenosným 225Wp solárním panelem
CENA: 159.900 Kč s DPH